Vzdělávací programy |
Objednejte si program šitý na míru! Muzeum nabízí řadu tematických vzdělávacích i výtvarných programů, kde se v doprovodu lektora dozvíte spoustu zajímavých věcí. Novinky (nejen) o vzdělávacích programech, tipy na aktivity s dětmi a další zajímavosti najdete na facebookové stránce Muzeum hrou. |
Základní informace |
|
Kontakty |
telefon: +420 773 752 966 e-mail: iva.kotalikova@muzeumlb.cz
telefon: +420 778 482 592
e-mail: jana.hajna@muzeumlb.cz
telefon: +420 778 482 592 e-mail: jana.hajna@muzeumlb.cz
V případě zájmu nám zavolejte nebo napište. Při objednání programů uvádějte:
|
Sezónní programy | |||||||||
A takhle si tu žijem... | 26. 5. – 30. 6. 2022 Tematická fotodokumentární vycházka k výstavě fotografií Petra Šimra Délka trvání: 90 min (ZŠ I) / 120 min (ZŠ II a SŠ)
Intimní dokumentární fotografie Petra Šimra zachycují starší i novější momentky ze života v Liberci. Na společné výpravě do centra všeho dění se na to pokusíme navázat vlastními silami. Co se podaří v hledáčku zachytit nám? Program předpokládá, že alespoň několik účastníků bude vybaveno vlastním chytrým telefonem.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme Výstup: Žáci si rozšíří povědomí o svém okolí a budou srovnávat, jak se proměňovalo město a život v něm.
2. stupeň ZŠ a SŠ Oblast: Výchova k občanství – Člověk ve společnosti Výstup: Studenti si vyzkouší sociografický průzkum – zdokumentují vybraná místa a porovnají, jak stavební proměny ovlivnily místní ruch.
|
|||||||||
Stálá nabídka | |||||||||
Hrací stroje Doprovodný program k interaktivní expozici mechanických hudebních automatů Délka trvání: 60 min
Hra na hudební nástroje vyžaduje hudební nadání, které není dáno každému. Proto se nelze divit opakovaným pokusům sestavit stroj, který by uměl hrát téměř sám. Přijďte do muzea za nejrůznějšími historickými hracími stroji a strojky! Vyzkoušíte si, na jakém principu fungují – a na některé si budete moci i zahrát.
MŠ Oblast: Dítě a společnost Výstup: Účastníci rozeznají hudební nástroj od automatofonu, rozdíly mezi nimi si prakticky vyzkouší.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Hv, Prv) Člověk a jeho svět – Lidé a čas Výstup: Účastníci se seznámí s některými principy fungování hudebních strojů a zjistí, jak to bylo s výrobou automatofonů v minulosti v našem regionu.
Kde se vzalo muzeum? Procházka po zákoutích Severočeského muzea Délka trvání: 60 min
Kde se vlastně v Liberci vzalo muzeum? A jak to tu vypadalo v době, kdy se teprve stavělo? Přijďte si prohlédnout muzeum z netradiční perspektivy! Vezmeme to opravdu od podlahy a nakonec vystoupáme až na muzejní věž. A při tom se dozvíte spoustu zajímavostí.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme Výstup: Účastníci zjistí, jak se lišil Liberec na přelomu 19. a 20. století od současnosti.
2. stupeň ZŠ a SŠ Oblast: (D, Muv) Člověk a společnost – Dějepis Výstup: Účastníci si připomenou kulturu a dějiny přelomu 19. a 20. století a propojí si je s tehdejším děním v regionu.
Postavme (si) muzeum Venkovní kostýmovaná procházka po okolí Severočeského muzea Délka trvání: 120 min
Jak se takové muzeum vlastně staví? Vraťte se s námi do rušných časů přelomu 19. a 20. století, kdy bylo bohaté průmyslové město Reichenberg centrem německých Čech! Nejen u muzea vládl čilý stavební ruch, město totiž toužilo po náležité reprezentaci ... k čemuž měla přispět i nová budova pro palác múz.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl, Dv) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme Výstup: Účastníci zjistí, jak vypadal Liberec na přelomu 19. a 20. století. Vrátí se v čase a na vlastní kůži si vyzkouší, jak stavba muzea probíhala.
2. stupeň ZŠ a SŠ Oblast: (D, Dv, Muv) Člověk a společnost – Dějepis Výstup: Účastníci se setkají s architekturou historismu a secese, poznají kulturní prostředí přelomu 19. a 20. století v Liberci a zasadí si konkrétní regionální událost (stavbu muzea) do širších souvislostí.
Jizerky křížem krážem Doprovodný program k interaktivní přírodovědné expozici Doteky severu + sezónní výtvarná dílna (podzim a zima: odlévání zvířecích stop) Délka trvání: 90 minut
Procházíte se rádi v Jizerských horách? Víte, čím jsou jejich bučiny a rašeliniště jedinečné? Slyšeli jste, že se tu znovu objevil vlk? Přijďte se seznámit s místními druhy zvířat a rostlin a zjistit, jak se navzájem ovlivňují.
MŠ Oblast: Dítě a svět Výstup: Účastníci si vytváří povědomí o sounáležitosti s živou a neživou přírodou a zjišťují, že je potřeba ji chránit a pečovat o ni.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody Výstup: Účastníci si uvědomují regionální zvláštnosti přírody, umí jednoduchým způsobem posoudit jejich význam, chápou vliv působení člověka na krajinu a životní prostředí.
Krása a užitek Doprovodný program k expozici uměleckého řemesla + výtvarná dílna (1.–7. třída ZŠ: malování na sklo, 8. a 9. třída ZŠ: lze i leptání skla, nebo smalty) Délka trvání: 90 min (1.–7. třída ZŠ) | 120 min (8.–9. třída ZŠ)
Projděte se napříč časem a porovnejte, jaká kombinace řemesel, technik a materiálů byla typická pro jednotlivá období. Při výtvarné dílně pak na vlastní kůži zjistíte, kolik zručnosti a času je zapotřebí k vytvoření špičkových uměleckořemeslných předmětů. Program předpokládá, že alespoň několik účastníků bude vybaveno vlastním chytrým telefonem.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Lidé a čas Výstup: Účastníci se seznámí s jednotlivými uměleckými řemesly a vlastnostmi a možnostmi zpracování různých materiálů.
2. stupeň ZŠ Oblast: (D) Člověk a společnost – Dějepis Výstup: Účastníci umí pojmenovat různá řemesla, poznávají zaniklá řemesla a dozví se, jaké měli řemeslníci postavení v jednotlivých dějinných obdobích.
Konfiskované osudy | od 1. 2. 2022 Inscenovaný doprovodný program k expozici Liberecké fragmenty Délka trvání: 120 min
Problematický konec komplikovaného soužití… Rodová panství německé šlechty, mladý československý stát a nové pořádky. A stále přítomná národnostní otázka. Program nahlíží na vysídlení německého obyvatelstva z pohraničí skrze konfiskované předměty a příběhy jejich původních majitelů.
2. stupeň ZŠ Oblast: (D, Ov) Člověk a společnost Výstup: Žáci na vlastní kůži zažijí jeden ze silných momentů regionální historie. Společně budeme hledat odpovědi na otázky: Kdo tu dřív bydlel s námi? Jak se stalo, že odešli? Proč tu všechno nechali? V průběhu programu žáci zjišťují, že minulost není černobílá.
SŠ Oblast: (D, Ov) Člověk a společnost Výstup: Studenti na vlastní kůži zažijí momenty vedoucí k poválečnému řešení německé otázky. Na základě této zkušenosti zvažují, jakou roli hrají ve vyprávění o minulosti emoci či politický záměr.
Dříve to byl Reichenberg... | od 1. 3. 2022 Doprovodný program k expozici Liberecké fragmenty s vycházkou do centra města Délka trvání: 120 min
Jak vypadalo město pod Ještědem v době, kdy se mu říkalo Reichenberg? V programu se zaměříme na nejvýraznější milníky: počátky osídlení, povýšení na město, překotný rozvoj průmyslové metropole na přelomu 19. a 20. století. Prozkoumáme dochované střípky z minulosti města a následně se vydáme ven zhodnotit jeho dnešní podobu.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme Výstup: Účastníci se seznámí s minulostí Liberce a vybraná místa přímo navštíví.
2. stupeň ZŠ a SŠ Oblast: (D) Člověk a společnost – Dějepis Výstup: Účastníci si propojí proměny Liberce s událostmi z „velkých dějin“. Zjistí, jak vypadalo centrum Liberce dříve, a jeho současnou podobu zdokumentují.
S tématem starého Liberce lze ve třídě dále pracovat s pomocí videoseriálu Liberec kontra Reichenberg | Architektura v Liberci doplněných sérií pracovních listů Město jako učebnice.
Muzejní harampádí | od 19. 4. 2022 Doprovodný program k expozici Sejf Délka trvání: 60 min
Přemýšleli jste někdy, jak se věci do muzea dostávají a k čemu tam jsou? Nebo kde se vlastně v Liberci muzeum vzalo a proč vypadá zčásti jako nějaký klášter? Pojďte společně prolistovat první stránky Pacourkova inventáře muzejních tvorů – dozvíte se tak z muzejního zákulisí první poslední! Prostor se najde i na povídání o muzejních exponátech a jejich trablech, jak je po nocích vyposlechl náš pohádkový kocouří hlídač.
MŠ Oblast: Dítě a společnost, Dítě a svět Výstup: Děti se hravou formou seznámí s významem muzea, k čemu je v něm tolik předmětů a co se v něm dá zažít.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Lidé a čas Výstup: Žáci si zkonkrétní důvody péče o památky minulosti a zjistí, jakou práci to obnáší i na jaké zajímavosti při tom mohou narazit.
|
|||||||||