Hlavní obrázek
Home
Tečka
Vzdělávací programy

Vzdělávací programy
Objednejte si program šitý na míru! Muzeum nabízí řadu tematických vzdělávacích i výtvarných programů, kde se v doprovodu lektora dozvíte spoustu zajímavých věcí. Novinky (nejen) o vzdělávacích programech, tipy na aktivity s dětmi a další zajímavosti najdete na facebookové stránce Muzeum hrou.
Základní informace
  • cena: 50 Kč za osobu (pedagogický doprovod zdarma)
  • programy jsou určeny jak školám, tak zájmovým skupinám
  • náplň uzpůsobujeme na míru dané skupině
  • neváhejte se předem zeptat na průběh a náplň programu, případně nám předem sdělte své představy
  • objednávejte se minimálně týden předem
  • ideální počet účastníků je 10–25
  • v prostorách muzea lze fotografovat pouze bez blesku
  • venkovní programy se konají pouze za pěkného počasí, přesto dbejte na vhodné oblečení
Kontakty

Mgr. Iva Kotalíková

telefon: +420 773 752 966

e-mail: iva.kotalikova@muzeumlb.cz

 

Bc. Jana Hajná

telefon: +420 778 482 592
e-mail: jana.hajna@muzeumlb.cz

telefon: +420 778 482 592

e-mail: jana.hajna@muzeumlb.cz

 

 

V případě zájmu nám zavolejte nebo napište. Při objednání programů uvádějte:

 

  • vybraný program
  • termín (datum, hodina)
  • počet a věk dětí
  • kontakt (e-mail, telefon)

 

Přihláška - vzdělávací programy
Vyberte vzdělávací program *

Sezónní programy

A takhle si tu žijem... | 26. 5. – 30. 6. 2022

Tematická fotodokumentární vycházka k výstavě fotografií Petra Šimra

Délka trvání: 90 min (ZŠ I) / 120 min (ZŠ II a SŠ)

 

Intimní dokumentární fotografie Petra Šimra zachycují starší i novější momentky ze života v Liberci. Na společné výpravě do centra všeho dění se na to pokusíme navázat vlastními silami. Co se podaří v hledáčku zachytit nám? Program předpokládá, že alespoň několik účastníků bude vybaveno vlastním chytrým telefonem.

 

1. stupeň ZŠ

Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme

Výstup: Žáci si rozšíří povědomí o svém okolí a budou srovnávat, jak se proměňovalo město a život v něm.

 

2. stupeň ZŠ a SŠ

Oblast: Výchova k občanství – Člověk ve společnosti

Výstup: Studenti si vyzkouší sociografický průzkum – zdokumentují vybraná místa a porovnají, jak stavební proměny ovlivnily místní ruch.

 

 

Stálá nabídka

Hrací stroje

Doprovodný program k interaktivní expozici mechanických hudebních automatů

Délka trvání: 60 min

 

Hra na hudební nástroje vyžaduje hudební nadání, které není dáno každému. Proto se nelze divit opakovaným pokusům sestavit stroj, který by uměl hrát téměř sám. Přijďte do muzea za nejrůznějšími historickými hracími stroji a strojky! Vyzkoušíte si, na jakém principu fungují – a na některé si budete moci i zahrát.

 

Oblast: Dítě a společnost

Výstup: Účastníci rozeznají hudební nástroj od automatofonu, rozdíly mezi nimi si prakticky vyzkouší.

 

1. stupeň ZŠ

Oblast: (Hv, Prv) Člověk a jeho svět – Lidé a čas

Výstup: Účastníci se seznámí s některými principy fungování hudebních strojů a zjistí, jak to bylo s výrobou automatofonů v minulosti v našem regionu.

 

fotogalerie

 

 

Kde se vzalo muzeum?

Procházka po zákoutích Severočeského muzea

Délka trvání: 60 min

 

Kde se vlastně v Liberci vzalo muzeum? A jak to tu vypadalo v době, kdy se teprve stavělo? Přijďte si prohlédnout muzeum z netradiční perspektivy! Vezmeme to opravdu od podlahy a nakonec vystoupáme až na muzejní věž. A při tom se dozvíte spoustu zajímavostí.

 

1. stupeň ZŠ

Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme

Výstup: Účastníci zjistí, jak se lišil Liberec na přelomu 19. a 20. století od současnosti.

 

2. stupeň ZŠ a SŠ

Oblast: (D, Muv) Člověk a společnost – Dějepis

Výstup: Účastníci si připomenou kulturu a dějiny přelomu 19. a 20. století a propojí si je s tehdejším děním v regionu.

 

fotogalerie

 

 

Postavme (si) muzeum

Venkovní kostýmovaná procházka po okolí Severočeského muzea

Délka trvání: 120 min

 

Jak se takové muzeum vlastně staví? Vraťte se s námi do rušných časů přelomu 19. a 20. století, kdy bylo bohaté průmyslové město Reichenberg centrem německých Čech! Nejen u muzea vládl čilý stavební ruch, město totiž toužilo po náležité reprezentaci ... k čemuž měla přispět i nová budova pro palác múz.

 

1. stupeň ZŠ

Oblast: (Prv, Vl, Dv) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme

Výstup: Účastníci zjistí, jak vypadal Liberec na přelomu 19. a 20. století. Vrátí se v čase a na vlastní kůži si vyzkouší, jak stavba muzea probíhala.

 

2. stupeň ZŠ a SŠ

Oblast: (D, Dv, Muv) Člověk a společnost – Dějepis

Výstup: Účastníci se setkají s architekturou historismu a secese, poznají kulturní prostředí přelomu 19. a 20. století v Liberci a zasadí si konkrétní regionální událost (stavbu muzea) do širších souvislostí.

 

fotogalerie

 

 

Jizerky křížem krážem

Doprovodný program k interaktivní přírodovědné expozici Doteky severu + sezónní výtvarná dílna (podzim a zima: odlévání zvířecích stop)

Délka trvání: 90 minut

 

Procházíte se rádi v Jizerských horách? Víte, čím jsou jejich bučiny a rašeliniště jedinečné? Slyšeli jste, že se tu znovu objevil vlk? Přijďte se seznámit s místními druhy zvířat a rostlin a zjistit, jak se navzájem ovlivňují.

 

Oblast: Dítě a svět

Výstup: Účastníci si vytváří povědomí o sounáležitosti s živou a neživou přírodou a zjišťují, že je potřeba ji chránit a pečovat o ni.

 

1. stupeň ZŠ

Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody

Výstup: Účastníci si uvědomují regionální zvláštnosti přírody, umí jednoduchým způsobem posoudit jejich význam, chápou vliv působení člověka na krajinu a životní prostředí.

 

fotogalerie

 

 

Krása a užitek

Doprovodný program k expozici uměleckého řemesla + výtvarná dílna (1.–7. třída ZŠ: malování na sklo, 8. a 9. třída ZŠ: lze i leptání skla, nebo smalty)

Délka trvání: 90 min (1.–7. třída ZŠ) | 120 min (8.–9. třída ZŠ)

 

Projděte se napříč časem a porovnejte, jaká kombinace řemesel, technik a materiálů byla typická pro jednotlivá období. Při výtvarné dílně pak na vlastní kůži zjistíte, kolik zručnosti a času je zapotřebí k vytvoření špičkových uměleckořemeslných předmětů. Program předpokládá, že alespoň několik účastníků bude vybaveno vlastním chytrým telefonem.

 

1. stupeň ZŠ

Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Lidé a čas

Výstup: Účastníci se seznámí s jednotlivými uměleckými řemesly a vlastnostmi a možnostmi zpracování různých materiálů.

 

2. stupeň ZŠ

Oblast: (D) Člověk a společnost – Dějepis

Výstup: Účastníci umí pojmenovat různá řemesla, poznávají zaniklá řemesla a dozví se, jaké měli řemeslníci postavení v jednotlivých dějinných obdobích.

 

fotogalerie

 

 

Konfiskované osudy | od 1. 2. 2022

Inscenovaný doprovodný program k expozici Liberecké fragmenty

Délka trvání: 120 min

 

Problematický konec komplikovaného soužití… Rodová panství německé šlechty, mladý československý stát a nové pořádky. A stále přítomná národnostní otázka. Program nahlíží na vysídlení německého obyvatelstva z pohraničí skrze konfiskované předměty a příběhy jejich původních majitelů.

 

2. stupeň ZŠ

Oblast: (D, Ov) Člověk a společnost

Výstup: Žáci na vlastní kůži zažijí jeden ze silných momentů regionální historie. Společně budeme hledat odpovědi na otázky: Kdo tu dřív bydlel s námi? Jak se stalo, že odešli? Proč tu všechno nechali? V průběhu programu žáci zjišťují, že minulost není černobílá.

 

Oblast: (D, Ov) Člověk a společnost

Výstup: Studenti na vlastní kůži zažijí momenty vedoucí k poválečnému řešení německé otázky. Na základě této zkušenosti zvažují, jakou roli hrají ve vyprávění o minulosti emoci či politický záměr.

 

 

 

Dříve to byl Reichenberg... | od 1. 3. 2022

Doprovodný program k expozici Liberecké fragmenty s vycházkou do centra města

Délka trvání: 120 min

 

Jak vypadalo město pod Ještědem v době, kdy se mu říkalo Reichenberg? V programu se zaměříme na nejvýraznější milníky: počátky osídlení, povýšení na město, překotný rozvoj průmyslové metropole na přelomu 19. a 20. století. Prozkoumáme dochované střípky z minulosti města a následně se vydáme ven zhodnotit jeho dnešní podobu.

 

1. stupeň ZŠ

Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme

Výstup: Účastníci se seznámí s minulostí Liberce a vybraná místa přímo navštíví.

 

2. stupeň ZŠ a SŠ

Oblast: (D) Člověk a společnost – Dějepis

Výstup: Účastníci si propojí proměny Liberce s událostmi z „velkých dějin“. Zjistí, jak vypadalo centrum Liberce dříve, a jeho současnou podobu zdokumentují.

 

S tématem starého Liberce lze ve třídě dále pracovat s pomocí videoseriálu Liberec kontra Reichenberg | Architektura v Liberci doplněných sérií pracovních listů Město jako učebnice.

 

Materiály k seriálu Liberec kontra Reichenberg | Architektura v Liberci
01 Nejstarší domy v Liberci (MŠ, ZŠ I, ZŠ II)
02 Postmoderna v Liberci (ZŠ II)
03 Liberecké tiskárny (MŠ, ZŠ I, ZŠ II)
04 Norimberk v Liberci (MŠ, ZŠ I, ZŠ II)
05 Liebiegovo městečko (MŠ, ZŠ I, ZŠ II)
06 Liberecká náplavka (MŠ, ZŠ I, ZŠ II)
07 Nemocnice (ZŠ II)

 

fotogalerie

 

 

Muzejní harampádí | od 19. 4. 2022

Doprovodný program k expozici Sejf

Délka trvání: 60 min

 

Přemýšleli jste někdy, jak se věci do muzea dostávají a k čemu tam jsou? Nebo kde se vlastně v Liberci muzeum vzalo a proč vypadá zčásti jako nějaký klášter? Pojďte společně prolistovat první stránky Pacourkova inventáře muzejních tvorů – dozvíte se tak z muzejního zákulisí první poslední! Prostor se najde i na povídání o muzejních exponátech a jejich trablech, jak je po nocích vyposlechl náš pohádkový kocouří hlídač.

 

Oblast: Dítě a společnost, Dítě a svět

Výstup: Děti se hravou formou seznámí s významem muzea, k čemu je v něm tolik předmětů a co se v něm dá zažít.

 

1. stupeň ZŠ

Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Lidé a čas

Výstup: Žáci si zkonkrétní důvody péče o památky minulosti a zjistí, jakou práci to obnáší i na jaké zajímavosti při tom mohou narazit.