Základní informace |
|
Kontakty |
telefon: +420 773 752 966 e-mail: iva.kotalikova@muzeumlb.cz
telefon: +420 778 482 592
e-mail: jana.hajna@muzeumlb.cz
telefon: +420 778 482 592 e-mail: jana.hajna@muzeumlb.cz
telefon: +420 736 754 943 e-mail: klara.zabkova@muzeumlb.cz
V případě zájmu nám zavolejte nebo napište. Při objednání programů uvádějte:
|
Sezónní programy | |||||||||
Tajemní průvodci světem ticha a tmy | 28. 2. – 30. 6. 2023 Povídání o životě sov spojené s výtvarnou dílnou Délka trvání: 120 minut
Kolik toho vlastně víme o sovách? Jak to, že létají tak potichu? A proč se říká, že umí předpovídat smrt? A opravdu jsme schopni rozpoznat jednotlivé druhy jen po hlase? Přijďte si k nám vyzkoušet práci vědců a najděte odpovědi na tyto otázky sami!
1. stupeň ZŠ (5. třída) Oblast: (Prv) Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody Výstup: Účastníci chápou vliv střídání ročních období na proměny přírody. Jsou schopni popsat druh vyskytující se v jejich regionu a jeho vztah s ostatními organismy, případně vliv člověka na změny v jeho populacích.
2. stupeň ZŠ Oblast: (Př) Přírodopis – Biologie živočichů Výstup: Účastníci jsou schopni popsat stavbu těla daného druhu a objasnit způsob jeho života. Umí porovnat vybrané skupiny živočichů mezi sebou a určit jejich rozdíly.
Kdopak to mluví a co říká? | 11. 4. – 30. 6. 2023
Povídání o zvucích přírody spojené se zážitkovou hrou a výtvarnou dílnou Délka trvání: 60 min (MŠ) / 90 min (ZŠ)
MŠ Oblast: Dítě a svět Výstup: Účastníci si vytvoří poědomí o vlastní sounáležitosti s živou přírodou, o širším přírodním prostředí, jeho rozmanitosti a proměnách.
1. stupeň ZŠ (1.–3. třída) Oblast: (Prv) Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody Výstup: Účastníci chápou vliv střídání ročních období na proměny přírody. Poznají vybrané druhy vyskytující se v jejich regionu, jsou schopni porovnat na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech.
Výprava za ptačími hlasy aneb namaluj, co slyšíš | 11. 4. – 30. 6. 2023 Procházka po okolí muzea (za pěkného počasí) spojená s výtvarnou dílnou Délka trvání: 90 min
Slyšeli jste někdy něco o zvukomalbě? Víte, že ji umí i ptáci? Půjčíme si diktafony a půjdeme nějakou ulovit. Zkusíme si, jak na nás zvuky přírody působí, co v nás vzbuzují, a řekneme si proč. Na závěr si sami zažijeme, jaké to je malovat zvuk.
1. stupeň ZŠ (5. třída) Oblast: (Vc, Prv, Vl) Výtvarná výchova; Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody Výstup: Účastníci jsou schopni interpretovat různá, vizuálně obrazná vyjádření a zamýšlet se nad jejich obsahem. Uplatňují u toho vlastní zkušenosti, prožitky a fantazii. Účastníci chápou vliv střídání ročních období na proměny přírody. Poznají vybrané druhy vyskytující se v jejich regionu, jsou schopni porovnat na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech.
2. stupeň ZŠ Oblast: (Vv, Prv, Vl) Výtvarná výchova; Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody Výstup: Účastníci jsou schopni vyjádřit vlastní zkušenosti, vjemy a představy. Interpretují umělecká, vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků. Naučí se odvodit na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí.
Snídaně na krmítku | do 10. 3. 2023 Povídání o dokrmování ptáků na krmítkách spojené s vytvářením lojových koulí Délka programu: 60 min
Nevíte, co to létá na krmítko za ptáčky a čím nejlépe je pohostit, abyste jim neublížili? A kam zmizely ostatní druhy a proč? Přijďte si o tom popovídat do muzea a při té příležitosti jim vytvořit výbornou svačinku. Když budeme mít štěstí, možná někoho zahlédneme i na našem krmítku!
MŠ Oblast: Dítě a svět Výstup: Účastníci si vytvoří povědomí o vlastní sounáležitosti s živou přírodou, o širším přírodním prostředí, jeho rozmanitosti a proměnách.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv) Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody Výstup: Účastníci chápou vliv střídání ročních období na proměny přírody. Poznají vybrané druhy vyskytující se v jejich regionu, jsou schopni porovnat na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech.
|
|||||||||
Stálá nabídka | |||||||||
Kámen na kameni (pouze středa a čtvrtek)
Seznámení s horninami – vyvřeliny Délka trvání: 120 min
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme, Rozmanitost přírody Výstup: Účastníci se seznámí s geologickou mapou a vyzkouší si, jaké informace z ní mohou vyčíst. Doví se více o regionálních horninách a jejich provázaností s živou přírodou.
2. stupeň ZŠ Oblast: (Př) Přírodopis – neživá příroda
Radosti a strasti netopýřího roku Povídání o životě netopýrů spojené se zážitkovou hrou a výtvarnou dílnou Délka programu: 90 min
Chtěli byste blíže nahlédnout do života těchto tajemných tvorů? Zamyslet se nad tím, co dělá netopýra netopýrem a čím se liší od ptáků? Na vlastní kůži si budete moci vyzkoušet, jaké to vlastně je takovým netopýrem být a co všechno musí během roku řešit. Blíže se zaměříme na období roku, ve kterém na program dorazíte.
MŠ Oblast: Dítě a svět Výstup: Účastníci si vytvoří povědomí o vlastní sounáležitosti s živou přírodou, o širším přírodním prostředí, jeho rozmanitosti a proměnách.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv) Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody Výstup: Účastníci chápou vliv střídání ročních období na proměny přírody. Jsou schopni popsat druh vyskytující se v jejich regionu a jeho vztah s ostatními organismy, případně vliv člověka na změny v jeho populacích.
2. stupeň ZŠ Oblast: (Př) Přírodopis – Biologie živočichů Výstup: Účastníci jsou schopni popsat stavbu těla daného druhu a objasnit způsob jeho života. Umí porovnat vybrané skupiny živočichů mezi sebou a určit jejich rozdíly.
Ptačí příběhy – letem kulturním světem Fotovycházka expozicemi muzea spojená s výtvarnou dílnou (chytré telefony s sebou) Délka programu: 90 min
1. stupeň ZŠ (4.–5. třída) Oblast: (Vv, Prv, Vl) Výtvarná výchova; Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody Výstup: Účastníci jsou schopni interpretovat různá vizuálně obrazná vyjádření a zamýšlet se nad jejich obsahem. Uplatňují u toho vlastní zkušenosti, prožitky a fantazii. Jsou schopni určit jednotlivé živočichy podle atlasů.
2. stupeň ZŠ Oblast: (Vv, Př) Výtvarná výchova; Přírodopis – Biologie živočichů Výstup: Účastníci jsou schopni vyjádřit vlastní zkušenosti, vjemy a představy. Interpretují umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků. Jsou schopni určit jednotlivé živočichy podle atlasů.
Hrací stroje Doprovodný program k interaktivní expozici mechanických hudebních automatů Délka trvání: 60 min
Hra na hudební nástroje vyžaduje hudební nadání, které není dáno každému. Proto se nelze divit opakovaným pokusům sestavit stroj, který by uměl hrát téměř sám. Přijďte do muzea za nejrůznějšími historickými hracími stroji a strojky! Vyzkoušíte si, na jakém principu fungují – a na některé si budete moci i zahrát.
MŠ Oblast: Dítě a společnost Výstup: Účastníci rozeznají hudební nástroj od automatofonu, rozdíly mezi nimi si prakticky vyzkouší.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Hv, Prv) Člověk a jeho svět – Lidé a čas Výstup: Účastníci se seznámí s některými principy fungování hudebních strojů a zjistí, jak to bylo s výrobou automatofonů v minulosti v našem regionu.
Kde se vzalo muzeum? Procházka po zákoutích Severočeského muzea Délka trvání: 60 min
Kde se vlastně v Liberci vzalo muzeum? A jak to tu vypadalo v době, kdy se teprve stavělo? Přijďte si prohlédnout muzeum z netradiční perspektivy! Vezmeme to opravdu od podlahy a nakonec vystoupáme až na muzejní věž. A při tom se dozvíte spoustu zajímavostí.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme Výstup: Účastníci zjistí, jak se lišil Liberec na přelomu 19. a 20. století od současnosti.
2. stupeň ZŠ a SŠ Oblast: (D, Muv) Člověk a společnost – Dějepis Výstup: Účastníci si připomenou kulturu a dějiny přelomu 19. a 20. století a propojí si je s tehdejším děním v regionu.
Postavme (si) muzeum Venkovní kostýmovaná procházka po okolí Severočeského muzea Délka trvání: 120 min
Jak se takové muzeum vlastně staví? Vraťte se s námi do rušných časů přelomu 19. a 20. století, kdy bylo bohaté průmyslové město Reichenberg centrem německých Čech! Nejen u muzea vládl čilý stavební ruch, město totiž toužilo po náležité reprezentaci ... k čemuž měla přispět i nová budova pro palác múz.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl, Dv) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme Výstup: Účastníci zjistí, jak vypadal Liberec na přelomu 19. a 20. století. Vrátí se v čase a na vlastní kůži si vyzkouší, jak stavba muzea probíhala.
2. stupeň ZŠ a SŠ Oblast: (D, Dv, Muv) Člověk a společnost – Dějepis Výstup: Účastníci se setkají s architekturou historismu a secese, poznají kulturní prostředí přelomu 19. a 20. století v Liberci a zasadí si konkrétní regionální událost (stavbu muzea) do širších souvislostí.
Jizerky křížem krážem Doprovodný program k interaktivní přírodovědné expozici Doteky severu + sezónní výtvarná dílna (podzim a zima: odlévání zvířecích stop) Délka trvání: 90 minut
Procházíte se rádi v Jizerských horách? Víte, čím jsou jejich bučiny a rašeliniště jedinečné? Slyšeli jste, že se tu znovu objevil vlk? Přijďte se seznámit s místními druhy zvířat a rostlin a zjistit, jak se navzájem ovlivňují.
MŠ Oblast: Dítě a svět Výstup: Účastníci si vytváří povědomí o sounáležitosti s živou a neživou přírodou a zjišťují, že je potřeba ji chránit a pečovat o ni.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody Výstup: Účastníci si uvědomují regionální zvláštnosti přírody, umí jednoduchým způsobem posoudit jejich význam, chápou vliv působení člověka na krajinu a životní prostředí.
Krása a užitek Doprovodný program k expozici uměleckého řemesla + výtvarná dílna (1.–7. třída ZŠ: malování na sklo, 8. a 9. třída ZŠ: lze i leptání skla, nebo smalty) Délka trvání: 90 min (1.–7. třída ZŠ) | 120 min (8.–9. třída ZŠ)
Projděte se napříč časem a porovnejte, jaká kombinace řemesel, technik a materiálů byla typická pro jednotlivá období. Při výtvarné dílně pak na vlastní kůži zjistíte, kolik zručnosti a času je zapotřebí k vytvoření špičkových uměleckořemeslných předmětů. Program předpokládá, že alespoň několik účastníků bude vybaveno vlastním chytrým telefonem.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Lidé a čas Výstup: Účastníci se seznámí s jednotlivými uměleckými řemesly a vlastnostmi a možnostmi zpracování různých materiálů.
2. stupeň ZŠ Oblast: (D) Člověk a společnost – Dějepis Výstup: Účastníci umí pojmenovat různá řemesla, poznávají zaniklá řemesla a dozví se, jaké měli řemeslníci postavení v jednotlivých dějinných obdobích.
Konfiskované osudy | od 1. 2. 2022 Inscenovaný doprovodný program k expozici Liberecké fragmenty Délka trvání: 120 min
Problematický konec komplikovaného soužití… Rodová panství německé šlechty, mladý československý stát a nové pořádky. A stále přítomná národnostní otázka. Program nahlíží na vysídlení německého obyvatelstva z pohraničí skrze konfiskované předměty a příběhy jejich původních majitelů.
2. stupeň ZŠ Oblast: (D, Ov) Člověk a společnost Výstup: Žáci na vlastní kůži zažijí jeden ze silných momentů regionální historie. Společně budeme hledat odpovědi na otázky: Kdo tu dřív bydlel s námi? Jak se stalo, že odešli? Proč tu všechno nechali? V průběhu programu žáci zjišťují, že minulost není černobílá.
SŠ Oblast: (D, Ov) Člověk a společnost Výstup: Studenti na vlastní kůži zažijí momenty vedoucí k poválečnému řešení německé otázky. Na základě této zkušenosti zvažují, jakou roli hrají ve vyprávění o minulosti emoci či politický záměr.
Dříve to byl Reichenberg... | od 1. 3. 2022 Doprovodný program k expozici Liberecké fragmenty s vycházkou do centra města Délka trvání: 120 min
Jak vypadalo město pod Ještědem v době, kdy se mu říkalo Reichenberg? V programu se zaměříme na nejvýraznější milníky: počátky osídlení, povýšení na město, překotný rozvoj průmyslové metropole na přelomu 19. a 20. století. Prozkoumáme dochované střípky z minulosti města a následně se vydáme ven zhodnotit jeho dnešní podobu.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme Výstup: Účastníci se seznámí s minulostí Liberce a vybraná místa přímo navštíví.
2. stupeň ZŠ a SŠ Oblast: (D) Člověk a společnost – Dějepis Výstup: Účastníci si propojí proměny Liberce s událostmi z „velkých dějin“. Zjistí, jak vypadalo centrum Liberce dříve, a jeho současnou podobu zdokumentují.
S tématem starého Liberce lze ve třídě dále pracovat s pomocí videoseriálu Liberec kontra Reichenberg | Architektura v Liberci doplněných sérií pracovních listů Město jako učebnice.
Žulová stezka (pouze středa a čtvrtek, dle počasí) Odborná 4km vycházka s výkladem Délka trvání: 120 min
Při vycházce si objasníme rozdíly mezi jednotlivými typy žul na příkladech rozdílu mezi libereckou a jizerskou žulou, ale i očkatou žulou Na Bídě. Děti mohou na jednotlivých zastaveních sami měřit magnetometrem tzv. magnetickou susceptibilitu a odhadují, jestli se jedná o Libereckou nebo jizerskou žulu. Projevy rozdílných žul v krajině (Rudolfův pramen, Liberecká výšina, Kovadlina zpět) pochopí děti během celé vycházky. Cestou si samozřejmě vytvoří několik rozdílných vzorků žul i jejich popisek. Možnost prodloužení o cca 3 km a návštěva starého lomu na žulu u kurtů a ukázky kamenických prací.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv) Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme, Rozmanitost přírody Výstup: Účastníci se seznámí s geologickou mapou a vyzkouší si, jaké informace z ní mohou vyčíst. Dozví se více o regionálních horninách, jejich vlivu na geomorfologii a jejich provázanosti s živou přírodou.
2. stupeň ZŠ Oblast: (Př) Přírodopis – neživá příroda Výstup: Účastníci si připomenou regionální horniny, jejich vliv na geomorfologii a jejich propojení s živou přírodou. Vyzkouší si práci s geologickou mapou i praktické postupy odběru geologických vzorků.
Pacourkův inventář muzejních tvorů Průzkum muzea s kocourem Pacourkem Délka trvání: 60 min
Přemýšleli jste někdy, jak se exponáti – Pacourkovi upovídaní kamarádi – do muzea vlastně dostali a kdo všechno se o ně v muzeu stará? Pojďte společně prolistovat první stránky Pacourkova inventáře. Dozvíte se, co od exponátů po nocích vyzvěděl náš pohádkový kocouří hlídač… a od každého z nich tam na vás čeká vypečený úkol!
MŠ Oblast: Dítě a společnost, Dítě a svět Výstup: Děti se hravou formou seznámí s významem muzea, k čemu je v něm tolik předmětů a co se v něm dá zažít.
1. stupeň ZŠ Oblast: (Prv, Vl) Člověk a jeho svět – Lidé a čas Výstup: Žáci si zkonkrétní důvody péče o památky minulosti a zjistí, jakou práci to obnáší i na jaké zajímavosti při tom mohou narazit.
|
|||||||||