Hlavní obrázek
Home
Tečka
Tečka
Detail publikace
Zámek s vůní benzínu

Svět šlechty na konci 19. století stále zůstával prostorem tradičních rituálů, které udržovaly její společenskou výlučnost. Přesto se do tohoto zaběhnutého rytmu dokázal velmi záhy v mnohých šlechtických rodinách včetně těch panovnických prosadit vpravdě revoluční dopravní prostředek, jehož revolučnost se měla projevit až záhy. Široká veřejnost zpočátku viděla v automobilu přepychový prostředek zábavy a rozptýlení nejvyšších vrstev, který běžnému člověku přináší spíše materiální škodu, dopravní nepříjemnosti a ohrožení na zdraví. Této výstřednosti společenských elit však vděčíme za mnohé. Automobil si nalezl díky svým prvním průkopníkům cestu nejen na silnice, ale i do systému dopravní legislativy nebo technického vzdělávání. Vnímání automobilu bylo od svého počátku až do 30. let v českém prostředí překvapivě plné předsudků, jejichž kořeny tkví právě v tom, že tento vynález k nám přijel z „odpudivého“ panského dvora.
Kniha shrnuje pětiletý výzkum na téma šlechtického motorismu v první polovině 20. století a rekonstruuje zmizelé osudy šlechtických šoférů, závodníků i jen „obyčejně neobyčejných“ uživatelů automobilu z řad rodové šlechty. Ve 23 kapitolách je představen fenomén automobilu v mnoha podobách – od nástroje každodenní potřeby po luxusní hračku dospělých i dětí. V knize je publikováno téměř 300 fotografií z archivů šlechtických velkostatků, osobních fondů šlechticů a soukromých sbírek, z nichž je naprostá většina fotografií zveřejněna poprvé.

0 Kč
Zámek s vůní benzínu

Svět šlechty na konci 19. století stále zůstával prostorem tradičních rituálů, které udržovaly její společenskou výlučnost. Přesto se do tohoto zaběhnutého rytmu dokázal velmi záhy v mnohých šlechtických rodinách včetně těch panovnických prosadit vpravdě revoluční dopravní prostředek, jehož revolučnost se měla projevit až záhy. Široká veřejnost zpočátku viděla v automobilu přepychový prostředek zábavy a rozptýlení nejvyšších vrstev, který běžnému člověku přináší spíše materiální škodu, dopravní nepříjemnosti a ohrožení na zdraví. Této výstřednosti společenských elit však vděčíme za mnohé. Automobil si nalezl díky svým prvním průkopníkům cestu nejen na silnice, ale i do systému dopravní legislativy nebo technického vzdělávání. Vnímání automobilu bylo od svého počátku až do 30. let v českém prostředí překvapivě plné předsudků, jejichž kořeny tkví právě v tom, že tento vynález k nám přijel z „odpudivého“ panského dvora.
Kniha shrnuje pětiletý výzkum na téma šlechtického motorismu v první polovině 20. století a rekonstruuje zmizelé osudy šlechtických šoférů, závodníků i jen „obyčejně neobyčejných“ uživatelů automobilu z řad rodové šlechty. Ve 23 kapitolách je představen fenomén automobilu v mnoha podobách – od nástroje každodenní potřeby po luxusní hračku dospělých i dětí. V knize je publikováno téměř 300 fotografií z archivů šlechtických velkostatků, osobních fondů šlechticů a soukromých sbírek, z nichž je naprostá většina fotografií zveřejněna poprvé.

PARAMETRY
AutorMiloš Hořejš – Jiří Křížek
VydaloMladá fronta, Národní technické muzeum v Praze, Národní památkový ústav
Rok vydání2015
ISBNISBN 978-80-204-3930-7
Počet stran280